zaterdag 10 maart 2012

EMIGRATIE NOORWEGEN




Noorwegen een grote stap.
"Hoe haalt een mens het in zijn hoofd op naar Noorwegen te verhuizen"!
Dat was een zin die we vaak te horen kregen.
"Er is daar altijd regen en het is er erg koud".
"En nog maar niet te spreken over die lange winters".
Ja, en toch zijn we gegaan.
De winters, ja, die zijn lang, maar veel regen?
Nee, hier niet.
Wij wonen in het droogste gebied van Noorwegen.
Wel aan de kust, daar valt aanzienlijk meer regen dan hier.
Ik weet zeker dat Nederland een stuk natter is!
In de winter van 2004 is Marcel met mijn zwager naar
Noorwegen gegaan om dingen te regelen voor de verhuizing van mijn zwager.
Mijn zus, zwager, kinderen
en mijn moeder zijn als eerste vertrokken.
Zij hebben hier met heel veel succes een schoenenwinkel opgezet.
Wie even bij ze wil kijken, hier is de link: http://www.skobutikklapierre.no/
Marcel was meegegaan om te kijken of er voor ons ook een kans was om te gaan.
We waren het drukke leven in Nederland behoorlijk zat.
Het landleven trok ons al jaren, maar als je het geld niet hebt voor een
boerderij, dan houdt het op.
Al doende kwamen de mannen bij de Burgervader van Ringebu terecht.
"Ga eerst Noors leren en kom dan terug", was zijn advies.
Marcel had intussen wat bedrijven bezocht, voor werk.
Die zomer daarop zijn we met het hele gezin naar Noorwegen gegaan, om te kijken.
Toen we terug gingen naar Nederland, wisten de kinderen en wij het zeker!
"We willen naar Noorwegen", de immense natuur en de rust hadden zo'n indruk op ons gemaakt!
Na drie weken kregen we een telefoontje van een bouwbedrijf,
dat Marcel aangenomen was als timmerman.
Nu is Marcel van huize uit geen timmerman,
maar hij heeft wel een half jaar bij dit bedrijf gewerkt.
Daarna is hij aangenomen bij een bedrijf dat kant en klare badkamer modules maakt.
En sinds een paar maanden werkt hij als ingenieur waterleiding en riolering bij de gemeente Ringebu.
Toen hebben we alles in het werk gezet om naar Noorwegen te vertrekken.
In september 2005 zijn we hier gearriveerd.
Eerst in een huurhuis op een oude boerderij en sinds vorig jaar zomer op ons eigen boerderijtje ,
Ny Fløtt.
Want zo heet de boerderij al vanaf 1937.
Verder wonen we vrij centraal. Dat wil zeggen dat we niet te afgelegen wonen.
Alles is binnen handbereik.
En willen we wat meer dan kunnen we altijd naar Lillehammer of Otta.

Iedereen spreekt Noors, ik het slechtste van allemaal!
Maar we spreken thuis gewoon Nederlands.
Alhoewel ik moet bekennen dat we soms Nederlandse  woorden vergeten en die in het Noors uitspreken.

Nou, dit is een beetje kort samengevat over waarom we naar Noorwegen zijn vertrokken.
We hebben het hier reuze naar onze zin,
en gaan zeker niet meer terug naar Nederland.
Alleen voor familie en vrienden bezoek en vakantie!
Voor altijd gevangen tussen twee landen!
Nederland is ons thuis, maar Noorwegen ook!

Gisteravond is Marcel nog even naar de fjelle (hoogvlakte/berg) geweest.
Er was al geruime tijd  een hoge zonneactiviteit.
Dus tijd voor het Noorderlicht! ( Aurora Borealis)
Helaas was het afgelopen nachten bewolkt geweest,
dus we hebben hier geen Noorderlicht kunnen zien.
En ook vannacht niet! Jammer!
Toch heeft Marcel nog een paar mooie foto's
kunnen maken. Vooral van de opkomende maan.

Veel liefs allemaal en een fijn weekend verder!  

Juliëtte



     De twee gote sterren zijn Jupiter en Venus.


                  Is dit de zon?  Nee dit is de maan die opkomt!
                  Soms is het licht van de maan zo sterk,
                 dat alles 's nachts verlicht is!





Niet voor te stellen dat het nacht is!



12 opmerkingen:

  1. Ik kom via, via binnen vallen...ik vind het geweldig om te lezen hoe je de stap gemaakt hebt..
    Noorwegen is een prachtig land, vol natuur, ruw en woest, maar ook zo mooi qua kleuren..wij zijn dol op Scandinavië..ik ga je volgen.

    Je zult je dochter wel missen, een mooie leerschool voor haar, maar voor moeders altijd minder, onze dochter was afgelopen half jaar in Finland en zit nu voor een half jaar in Berlijn, als moeder is dat soms niet leuk..maar groot worden hoort erbij!!!

    Je bent welkom op mijn blog als je zin hebt.

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende foto's en wat een mooi verhaal. Ik kan me voorstellen dat je het naar je zin hebt in zo'n mooi land en wel fijn dat er wat familie in de buurt woont.
    Lieve groet van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jullie hebben je HART gevolgd......alleen maar prachtig als je dit kunt doen.
    Erg mooi verhaal Juliette......met kippievel op mijn armpjes.
    Ik wens jullie een Fin helg og vennlig hilsen!!!!!
    Ik hoop dat het te begrijpen is...via de vertaal machine...en om jou even te pijlen,hihi
    Silvia
    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Juliëtte,
    Leuk zeg jullie verhaal en wat betreft de rust/ruimte geef ik jullie helemaal gelijk.
    Wens jullie in ieder geval nog héél veel mooie en gelukkige jaren toe in Noorwegen !!!
    Lieve groet,Stella

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi verhaal en prachtige foto's! Een heel avontuur lijkt mij, maar je hart volgen is altijd het beste wat je kunt doen, anders heb je er later spijt van!

    Groetjes en een fijn weekend,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi! Wat een mooi verhaal van keuzes en gaan. Maar als je echt gemotiveerd bent kun je opnieuw wortelen en dan ook in een tijd en tempo die jezelf een beetje kunt bepalen. En eigenlijk is je familie je voorgegaan. En Lillehammer is ook een beetje Nederlands door het schaatsen.
    Wat een mooie foto's en wat een mooi land.
    Dank je wel, Juliette, voor je verhaal!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig!! Volg je hart. Datvisvaltijd het beste groetjes en fijn weekend Rarda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat lijkt het me heerlijk om in Noorwegen te wonen.
    Maar helaas, geniet ik toch van jouw verhaal!
    Fijn weekend.
    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Juliette,
    Thank you for sharing your story and what beautiful photo's - how light the moon is!
    Hope you are enjoying your weekend,
    Essie x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi verhaal van jullie emigratie. Wat fijn dat je je draai helemaal gevonden hebt in Noorwegen, zeker als dat voor je hele gezin geldt!
    Mooie foto's van de nacht.
    Ik wens je nog een fijn weekend en groetjes van Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wist dat ik het al had gelezen, maar nog niet gereageerd. Ik was dus n.a.v dit bericht helemaal verdwaald op internet. Zo van het één naar het ander.
    Fijn dat jullie deze stap hebben kunnen nemen en dat het zo goed bevalt en goed gaat. Heel fijn. Ik vind het altijd zo sneu als ik op tv bij "Ik vertrek" zie dat het niet goed gaat. Uit onze woonplaats zijn er al eens mensen vertrokken naar Noorwegen en die waren al weer terug voordat de uitzending op tv was. Heel jammer allemaal.
    Fijne week, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja het is een hele stap. Maar wat wonen we in een mooi land nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter!
Ik ben daar altijd heel erg blij mee!

Liefs, Juliëtte